Twents Carmel College lanceert hernieuwde identiteit en huisstijl: ‘Je kunt het!’

Onze school heeft niet alleen een nieuwe huisstijl, maar vooral ook een vernieuwde visie op wie we zijn en hoe we ons naar de buitenwereld presenteren. Met de activerende slogan ‘Je kunt het!’ willen we onze leerlingen inspireren en uitdagen. Rector Marjan Weekhout vertelt meer over de hernieuwde identiteit, het nieuwe visuele jasje én wat het voor de toekomst betekent.

Waarom is er gekozen voor een hernieuwde identiteit en huisstijl?

Rector: “Onze school heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Onze focus ligt steeds meer op doelgroep niveau dan op locatieniveau, waardoor we bewegen naar één TCC. Het was daarom tijd om onze gezamenlijke identiteit opnieuw vorm te geven. We willen onszelf nog beter laten zien, zowel naar de buitenwereld als naar onze leerlingen en medewerkers. De nieuwe huisstijl ondersteunt dat visueel en straalt de waarden uit die voor ons centraal staan: keuze, groei, samen en dichtbij. 

Niet alleen voor onszelf als gezamenlijk vertrekpunt van handelen, maar ook zeker als visitekaartje naar buiten. Zodat iedereen weet wat we doen en vooral: waarom we het doen. Vanuit een sterk wij-gevoel, een organisatie die als community, als een familie voelt waar je bij wil horen. Daarbij hebben we ook bewust gekozen voor een frisse, eigentijdse uitstraling die zowel onze fysieke als digitale communicatie versterkt.” 

Je kunt het! – Wat betekent deze slogan voor TCC?

Rector: “De slogan is veel meer dan een paar woorden. Het staat voor de kracht die we in onze leerlingen zien. Wij geloven dat iedere leerling, ongeacht achtergrond of startpunt, het in zich heeft om zijn of haar doelen te bereiken. Het is een boodschap van positiviteit en mogelijkheden. We willen dat leerlingen zich zelfverzekerd voelen en hun volledige potentieel ontdekken. Deze slogan past perfect bij de manier waarop we onderwijs willen geven: met vertrouwen, focus op groei en het bieden van kansen.”

Wat maakt de vernieuwde huisstijl zo bijzonder?

Rector: “We dragen een jasje dat nóg beter past en laten daarmee letterlijk zien wie we zijn. Zodat ons uiterlijk, qua look & feel, correspondeert met ons innerlijk. De wereld verandert daarnaast snel en wij als school willen daarin mee. Onze huisstijl is daarom niet alleen visueel vernieuwd op basis van onze identiteit, maar ook beter digitaal georiënteerd. Denk aan een gebruiksvriendelijke website, social media en een duidelijke, frisse, moderne uitstraling, die onze leerlingen en ouders makkelijk kan bereiken. Daarmee zorgen we voor meer interactie en vergroten we de betrokkenheid en verbinding met onze doelgroepen.”

Hoe speelt duurzaamheid een rol?

Rector: “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor ons, zowel in de school als daarbuiten. Het is niet alleen iets dat we in de theorie benadrukken, maar we proberen duurzaamheid ook praktisch toe te passen in onze schoolcultuur. We willen onze leerlingen niet alleen goed onderwijs bieden, maar ook bewust maken van hun rol in een duurzame toekomst. De vernieuwde huisstijl draagt daar aan bij, doordat het zich meer leent voor online uitingen dan onze vorige huisstijl. Daarnaast implementeren we de huisstijl niet met een grote lancering, maar heel bewust gefaseerd – waar mogelijk op natuurlijke vervangingsmomenten. Dit past niet alleen bij onze kernwaarden, maar ook bij onze verantwoordelijkheid naar de samenleving.”

Waar staan de eerdergenoemde kernwaarden van Twents Carmel College voor?

Rector: “Onze kernwaarden zijn keuze, groei, samen en dichtbij. Deze waarden vormen de basis van ons onderwijs en ons dagelijks handelen. Keuze betekent dat we leerlingen de vrijheid geven om hun eigen pad te kiezen en te ontdekken wat bij hen past. Groei staat niet alleen voor academische prestaties, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling. Samen benadrukt het belang van samenwerking tussen leerlingen, docenten, ouders en onze samenwerkingspartners. En dichtbij draait om het creëren van een persoonlijke en veilige leeromgeving waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Daarnaast zijn we ook nauw in verbinding met onze regio.”

Wat hoopt de school te betekenen met deze hernieuwde identiteit?

Rector: “We hopen dat het de trots en verbondenheid binnen onze school en schoollocaties versterkt. Het moet een duidelijk signaal zijn dat we klaar zijn voor de toekomst, met een sterk fundament van waarden die we met elkaar delen, zodat we intern en extern uitstralen wie wij zijn en wat we belangrijk vinden. We willen dat onze leerlingen zich met onze school kunnen identificeren en zich geïnspireerd voelen om de wereld niet alleen met kennis, maar ook met voldoende persoonlijke ontwikkeling te ontdekken. Kortom, met ‘je kunt het’ wil Twents Carmel College niet alleen de organisatie versterken, maar ook de manier waarop leerlingen naar zichzelf kijken, naar hun toekomst én naar de wereld om hen heen.”

Vergelijkbare berichten